Nieuws


Adieu M4 en MR 66-79: NMBS wuift "meest betrouwbare treinstellen ooit" uit

België
Woensdag, 27 maart '24 via VRT NWS

Infrastructuur
522
Webmaster

De komende jaren zullen de rijtuigen van het type M4 en MR 66-79 gestaag uit roulatie verdwijnen. De rijtuigen deden decennialang dienst en worden, hoewel ouderwets en weinig comfortabel, door kenners beschreven als de meest betrouwbare ooit. Ze zullen worden vervangen door rijtuigen van het nieuwe type M7. Treinexpert Herman Welter gaf de "tweetjes" een passend afscheid in De Wereld Vandaag op Radio 1.

Wie vaak de trein neemt, kent ze ongetwijfeld. De MR 66-79 en de M4, lichtgrijze rijtuigen met rode en blauwe horizontale strepen en een gele neus, duiken nog regelmatig op langs Belgische spoorwegen. "In de volksmond noemt men ze wel eens de "tweetjes" omdat de motorstellen bestaan uit 2 rijtuigen die dan gekoppeld worden tot treinen met 10 of 12 rijtuigen", zegt Welter.

"Ze zien er zeer ouderwets uit, maar zijn eigenlijk heel degelijk. Wat opvalt: de banken hebben in de breedte vijf zitplaatsen, twee plus drie. Nu, in de praktijk zijn dat eigenlijk maar anderhalve en tweeënhalve zitplaatsen. Vroeger zaten de mensen dicht bij elkaar op de trein. Maar nu hebben ze rugzakken en laptops mee en passen ze niet meer met twee op dat kleine bankje, laat staan met drie."

Matig comfort dus, maar koukleumen hebben geen reden tot klagen. "Die oude stellen hebben dan wel geen airco, maar in de winter is het er wel altijd lekker warm." Eigenlijk hadden de oude rijtuigen al lang vervangen moeten worden. Maar vanwege corona liet de levering van de opvolger M7 op zich wachten.

Die nieuwe dubbeldekrijtuigen zijn zeker nog tot eind 2026 vertraagd. Met een beetje geluk kunt u tot het zover is nog enkele keren meerijden in het erfgoed van de M4 of de MR 66-79. En dan komt u misschien ook Herman Welter tegen. “Ik vond het niet erg om ermee te rijden, maar niet in de spits. Betrouwbaar waren ze alleszins, er was nooit een defect.”

Belgisch erfgoed
De eerste geëlektrificeerde spoorlijn in ons land was die van Antwerpen naar Brussel in 1935. Vanwege de oorlog viel de productie stil en raakte de bestaande infrastructuur zwaar beschadigd. In 1939 werd beslist om de “tweetjes” te gaan bouwen. De productie ervan liep tot 1979. In totaal zijn er bijna 500 van deze klassiekers gebouwd.

Een echt Belgisch verhaal trouwens, de opdracht werd toegewezen aan Brugeoise et Nivelles en ACEC in Charleroi. “Een Belgische trein pur sang dus, aldus Welter. En vergeet niet, een mechanische trein is veel betrouwbaarder dan een trein vol elektronische snufjes. Eigenlijk zouden ze nog jaren kunnen meegaan. Zeker als je treinen goed onderhoudt, zoals dat bij de NMBS het geval is.
Reacties