Infrabel is in 2022 gestart met de bouw van de fiets- en voetgangersbrug in Ganshoren. Dit kunstwerk is vervaardigd uit cortenstaal en is 35 meter lang en 3 meter breed. Nadat de overweg in de Gentsesteenweg werd afgeschaft en vervangen door een fiets- en voetgangersbrug (die zorgt voor een verbinding tussen de twee delen van de Gentsesteenweg) aan het station van Sint-Agatha-Berchem, kwam er ter hoogte van ‘het Veroost’ ook een tweede brug. “Via beide voetgangersbruggen, die enkele honderden meters van elkaar liggen, kunnen fietsers en voetgangers voortaan veilig de sporen van de spoorlijn Brussel-Denderleeuw oversteken”, zegt Frederic Petit van Infrabel. “Beide bruggen passen met hun stijlvolle ontwerp harmonieus in hun stedelijke omgeving.”
Warning Box
Naast de inhuldiging van de fiets- en voetgangersbrug in de Vandervekenstraat in Ganshoren installeerde Infrabel ook een Warning Box aan de overweg van diezelfde straat. De ‘Warning Box’ wordt voor de allereerste keer in Brussel geïnstalleerd en zal een maand lang opgesteld staan in Ganshoren. Het veiligheidssysteem werd sinds 2020 al opgesteld in Ottignies, Limal, Jambes, Namen en Bertrix en de resultaten waren positief. “Dit veiligheidssysteem geeft automatisch een alarm wanneer een weggebruiker de gesloten overweg wil oversteken”, zegt Petit. “Het geluidssignaal waarschuwt zo de weggebruikers voor gevaar aangezien er een trein in aantocht is.”
Zender
Het principe is eenvoudig: het systeem bestaat uit een zender en een ontvanger aan weerszijden van de weg, en dit aan elke kant van de overweg. De Warning Box, die haar voeding haalt uit een batterij die is aangesloten op een zonnepaneel, treedt in werking zodra de overweg dichtgaat. “De zender stuurt dan een infrarode LED-straal (over de hele breedte van de weg) naar de ontvanger”, zegt Petit. “Als een weggebruiker aanstalten maakt om toch de gesloten overweg over te steken, wordt de LED-straal onderbroken en gaat er voor drie seconden een alarm af. Dit alarmsignaal is bedoeld om weggebruikers ervan bewust te maken dat ze op dat moment een overtreding begaan, zodat ze de gesloten overweg niet zouden oversteken.”
Signalisatieborden
De burgemeester van Ganshoren, Jean-Paul Van Laethem, kondigde tevens aan dat de gemeente, bovenop deze preventieve maatregelen, heel binnenkort ook nog signalisatieborden zal plaatsen en wegmarkering zal aanbrengen. Spoorveiligheid is de absolute prioriteit van Infrabel. “Elk jaar sterven er meerdere mensen op het spoor of geraken anderen ernstig gewond omdat ze de verkeersregels aan overwegen niet respecteren”, zegt Petit. “In 2022 gebeurden er 32 ongevallen aan overwegen waarbij 11 dodelijke slachtoffers en 2 gewonden vielen. Het niet naleven van de signalisatie (rode lichten, slagbomen, belsignaal) blijft de belangrijkste oorzaak van ongevallen aan overwegen.”
Dicht spoorwegnet
Het Belgische spoornet is een van de dichtste van Europa en telt momenteel (1/01/2023) 1.630 overwegen. Infrabel heeft sinds zijn oprichting in 2005 al bijna 450 overwegen afgeschaft. In Brussel heeft Infrabel, naast de overweg aan het station van Sint-Agatha-Berchem (2016), in 2020 nog 3 andere overwegen afgeschaft in Jette en Ganshoren. De overwegen aan de Bosstraat (Jette/Ganshoren), de Kasteeldreef (Ganshoren) en de Kleine Sint-Annastraat (Ganshoren) werden vervangen door onderdoorgangen voor voetgangers en fietsers.