Nieuws
Nederland
Donderdag, 20 april '23 via Railtech
Benelux - Fyra
Infrastructuur
969
Webmaster
Aanvankelijk was het de bedoeling om de ICNG in het laatste kwartaal van dit jaar te laten instromen. Dat gaat niet lukken, is de conclusie van externe toets die de betrokkenen hebben laten uitvoeren door onderzoeksbureau Railitics naar de haalbaarheid van de oorspronkelijke planning.
Productiefouten bij Alstom en schade aan enkele reeds geproduceerde treinen zorgen ervoor dat er exemplaren terug moeten naar de fabriek voor een zogeheten retrofit. Dat is een tijdrovend proces wat betekent dat een groot deel van de planning op de schop moet. Wel gaat de ICNG in de komende periode alvast proefrijden met reizigers op het traject Amsterdam – Brussel.
In het tweede kwartaal stromen de nieuwe treinen zoals gezegd formeel in op de verbinding Amsterdam-Brussel. NS zegt dat het “met de huidige inzichten” voldoende materieel beschikbaar heeft om vanaf dienstregeling 2025 met de nieuwe treinen te rijden. In totaal worden 20 ICNG’s geschikt gemaakt voor grensoverschrijdend treinverkeer naar België.