Nieuws


België
Vrijdag, 25 november '22 via Railtech

Andere
567
Webmaster

Er worden 300 extra mensen aangeworven voor het treinpersoneel van de NMBS. De aanwervingen worden versneld en de stage- en opleidingsvoorwaarden worden versoepeld. Dat vertelde Sophie Dutordoir, CEO van NMBS, onlangs in de Kamer en dat werd recentelijk bevestigd door minister van Mobiliteit Georges Gilkinet.

Momenteel heeft de NMBS 300 medewerkers te weinig om de dienstverlening goed te laten draaien, namelijk 16.700 in plaats van 17.000. De NMBS en Infrabel hebben een actieplan opgesteld om extra mensen aan te werven. “Er komen 300 extra aanwervingen voor het treinpersoneel”, zegt Gilkinet. “En dat bovenop de noden die al vastgesteld waren. Zo beschikken we over de nodige personeelsreserves bij hoge werkdruk. De aanwervingen worden versneld en er worden nieuwe benaderingen toegepast om extra kandidaten aan te werven.”

Versoepeling

De NMBS versoepelt als test de diplomavereisten voor alle operationele functies. De stage- en opleidingsvoorwaarden worden verder versoepeld, zodat mensen sneller beschikbaar zijn om in dienst te treden. Zo zullen gemotiveerde kandidaat-treinbegeleiders die net niet slagen voor hun opleiding van 6 maanden, toch kunnen starten gedurende één jaar als assistent-treinbegeleider. Ze mogen geen veiligheidsfuncties uitoefenen, maar wel tickets controleren en reizigers informeren. Daarna kunnen ze opnieuw deelnemen aan de opleiding. Het spoorlopen – wat vaak tot vertragingen leidt – wordt strenger aangepakt.

Resultaatsverbintenis

Minister Gilkinet heeft de directie van NMBS en Infrabel hiermee een resultaatsverbintenis gegeven. “En ik denk dat ik kan zeggen dat ze daarmee aan de slag gaan. Ik wil de spoorwegen en onze overheidsbedrijven een positieve toekomst geven, terwijl anderen ervan dromen om die te privatiseren en te ontmantelen,” aldus de minister. Het vervoersplan 23 wordt voor enkele maanden uitgesteld, om de situatie te stabiliseren en de verwachte dienstverlening te kunnen bieden.

Volgende week kondigen de vakbonden wel acties aan om de beperkte middelen aan te klagen. Door de staking zal het treinaanbod beperkt zijn van maandag 28 november (22 u.) tot en met donderdag 1 december.

Op het kabinet van Gilkinet wordt er wel op gewezen dat er nooit zo veel geïnvesteerd werd in het spoor als door de huidige regering. Bovenop de 2 miljard steun die al werd gegeven aan de spoorbedrijven tijdens de voorbije 2 jaren (onder andere crisissteun voor covid, overstromingen en energieprijzen) werd er in het begrotingsconclaaf ook beslist om bovenop de bestaande dotatie voor NMBS en Infrabel nog 3 miljard extra vrij te maken voor de komende 10 jaar.

Reacties