Het liep helemaal mis in Oostende, maar NMBS reageert: “Hebben ons noodplan uitgevoerd”

Oostends burgemeester Bart Tommelein (Open VLD) wil niet meer dat er nog situaties ontstaan in het station, zoals dat gisteravond het geval was. Toen stonden honderden reizigers dicht op elkaar omdat er twee uur lang geen treinverkeer mogelijk was. “Er moet een noodplan komen”, zegt hij aan VRT. NMBS zegt dat het haar noodplan heeft uitgevoerd: “Veel meer dan begeleiden en spreiden kun je niet doen.”


“Oostende was vandaag een ramp”, zo twitterde Marc Van Ranst gisteravond. Bij het bericht voegde hij beelden uit het station van Oostende, waar tientallen reizigers dicht op elkaar stonden gepakt. Van social distance geen sprake. Bart Tommelein noemde de situatie gisteravond ‘de wet van Murphy’, maar wil zaterdagochtend toch dat de NMBS voorbereid is op zulke situaties. “Dit was niet verantwoord”, zegt de burgemeester. “Wij maken plannen op basis van treinen die rijden, als treinen dan opeens niet beginnen te rijden, met zo veel mensen in Oostende, dan moet er een noodplan zijn.”

Dat lijkt geen overbodige luxe, want een ogenschijnlijk klein probleem kan dus grote gevolgen hebben. “De storing aan een sein gisteravond in Jabbeke was héél kortstondig”, zegt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel. Toch stond het spoor meer dan twee uur geblokkeerd, waardoor er maar één spoor meer beschikbaar was tussen Brugge en Oostende. “Als er zo’n seinstoring is, treedt er een noodprotocol in werking”, zegt Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS. “De bestuurder moet sowieso vervangen worden, omdat we niet weten of er een storing was, of de bestuurder niet geremd heeft. Bovendien was de chauffeur onder de indruk omdat hij zwaar in de remmen moest.”

Begeleiden en spreiden

En dus zorgde een klein incident in Jabbeke voor een grote massa zo’n tien kilometer verderop. Kon dat niet beter? “Wij hebben een noodplan en dat hebben we ook uitgevoerd”, zegt Temmerman. “De politie heeft beslist het treinverkeer stil te leggen en de reizigers uit het station te halen. Nadien hebben we onze passagiers proactief begeleid en gespreid over de treinen, zoals we dat ook al eerder deden op drukke momenten.”

“Je kan op zo’n moment - als er enkele uren geen treinverkeer is - ook niet veel meer doen dan die reizigersstromen begeleiden. Het is een collectieve verantwoordelijkheid van ons en de politie en dat hebben we gisteren ook gedaan. Bovendien hadden we al extra treinen ingelegd en ook overdag beslisten we om nog eens extra treinen en rijtuigen in te schakelen. Daardoor konden we - eens de situatie opgelost - ook heel snel veel treinen inschakelen om de mensen naar huis te brengen.” Toch lijkt corona en haar anderhalve meter afstand nieuwe problemen op te werpen. “We gaan de situatie nu evalueren met de lokale autoriteiten en bekijken waar we kunnen verbeteren”, besluit Temmerman.

zaterdag, 01 augustus 2020
http://www.treinbestuurder.be/nieuws/read.php?id=8901