Topman MIVB wil concurreren met NMBS: Weyts geeft hem gelijk, Bellot noemt het “onrealistisch”

De topman van de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB, Brieuc de Meeûs, overweegt om ook op het spoor actief te worden. Dat bericht De Tijd. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) geeft de man “groot gelijk”, terwijl zijn ontslagnemende federale collega François Bellot (MR) het idee “onrealistisch” vindt.


“Als in 2023 de Europese spoormarkt opengaat, komen er rijpaden in de aanbieding in het Brussels Gewest. Waarom zou de MIVB dan ook geen diensten op het spoor aanbieden? Ons doel is mensen te vervoeren, op welke manier is van geen tel.” MIVB-CEO Brieuc de Meeûs wil laten bestuderen of een treinaanbod met voldoende frequentie mogelijk is en hoeveel de aankoop van nieuwe treinstellen kost.

De MIVB-topman reageert op een scenario dat door de Franstalige groenen is gelanceerd. Ecolo ziet in een apart Brussels treinaanbod een alternatief voor de uitbreiding van de Brusselse metro. Er brak de voorbije weken een slaande ruzie los tussen de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en Ecolo, met steun van de zusterpartij Groen, over de geplande metrolijn 3 van Noord- naar Zuid-Brussel.

De groenen stoorden zich vooral aan het hoge kostenplaatje van bijna 2 miljard euro dat andere investeringen in mobiliteit dreigt te hypothekeren.

Topman MIVB wil concurreren met NMBS: Weyts geeft hem gelijk, Bellot noemt het “onrealistisch”
Ben Weyts. FOTO: BELGA

“Gelijk om NMBS-monopolie in vraag te stellen”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kan zich vinden in het denkspoor van Brieuc de Meeûs. “De MIVB en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben gelijk om het monopolie van de NMBS in vraag te stellen”, reageert de minister. Hij pleit voor één Vlaams vervoersbedrijf.

Weyts pleit voor Vlaams zeggenschap over het spoor, zodat er een Vlaams vervoersbedrijf komt en hij het aanbod kan afstemmen op de trein. “Ik trek hun logica graag door. Als we in Vlaanderen zeggenschap krijgen over het spoor, dan kunnen we ons huidig vervoeraanbod van bussen en trams ten minste eens afstemmen met het treinaanbod. De trein moet immers altijd de ruggengraat vormen van een omvattend en doeltreffend openbaar vervoer.”

Weyts wil zo tot één Vlaams vervoersbedrijf komen, met één ticketformule en één abonnement voor trein, tram en bus, zoals bijvoorbeeld in Londen het geval is. “Voeg daar nog aan toe deelfietsen, deelauto’s en zelfs taxi’s en dán heb je een doeltreffend en innovatief antwoord op de klimaatuitdaging . Met een abonnement dat je voor zowel korte als lange afstanden snel en efficiënt van deur tot deur brengt, kan je mensen echt verleiden om de auto vaker te laten staan.”

Topman MIVB wil concurreren met NMBS: Weyts geeft hem gelijk, Bellot noemt het “onrealistisch”
François Bellot. FOTO: ISOPIX

“Onrealistisch”

Ontslagnemend minister van Mobiliteit François Bellot loopt niet warm van het denkspoor. Dat Brusselse trams binnen enkele jaren het spoor zouden gebruiken, is niet realistisch, klinkt het op zijn kabinet. Dat zou neerkomen op het verdedigen van de regionalisering van het spoor, klinkt het daar.

Bellot wijst op de eigenheid van het spoor in Brussel, dat in feite als een soort rotonde dient zodat het treinverkeer vanuit de provincies naar de hoofdstad geraakt en de Brusselaars zich in eigen gewest kunnen verplaatsen via het dertigtal stations van het S-net. Het laat de reiziger ook toe de stad te doorkruisen om bijvoorbeeld naar Gent, Luik of Oostende te reizen, klinkt het ook. “Trams over de Brusselse treinsporen sturen, zou hetzelfde zijn als wagens die permanent op een rondpunt rijden, zonder dat te verlaten. Dat komt bijgevolg neer op het splitsen van het net in drie: een Brussels, een Vlaams en een Waals”, zegt Bellot.

Het idee van de MIVB-topman komt voor de mobliteitsminister neer op het verdedigen van de regionalisering van het spoor, zo besluit hij. “Is het dat wel wat men wil, als je het verlies aan operationele efficiëntie ziet die volgde op de splitsing van de eengemaakte NMBS In drie takken?”

maandag, 04 februari 2019
http://www.treinbestuurder.be/nieuws/read.php?id=7722