Nieuws


Rover: aantal klachten over uitval treinen HSL-Zuid loopt op

Nederland
Woensdag, 18 juli '18 via Spoor Pro

Dienstverlening
522
Webmaster

Reizigersorganisatie Rover krijgt de laatste tijd fors meer klachten van reizigers over treinen die via de HSL rijden. Ook dinsdagochtend konden er tot 11.30 uur geen treinen over de hogesnelheidslijn rijden. Die verhoging van het aantal klachten komt ook overeen met slechtere cijfers op het gebied van punctualiteit en uitval. Die cijfers worden dagelijks gepubliceerd op het prestatiedashboard van ProRail.

Sinds januari is er een dalende lijn in de punctualiteit van de treinen die over de hogesnelheidslijn rijden. In mei reed slechts 81,9 procent van alle treinen op dit traject op tijd. Rover heeft dit probleem aangekaart bij NS en ProRail.

Punctualiteit HSL, bron: Prestatiedashboard ProRail

Intercity Den Haag en Eindhoven

Rover ontvangt niet alleen meer klachten over de IC Direct tussen Amsterdam en Breda via Rotterdam, maar ook over de intercity tussen Den Haag en Eindhoven. “Het valt op hoe sterk de onbetrouwbaarheid van de HSL-exploitatie de kwaliteit van de IC-verbinding tussen Den Haag en Eindhoven heeft besmet”, aldus Rover. “De rituitval in Eindhoven bereikte over de maand mei een record van 9,2 procent. Ter vergelijking: in 2016, toen de IC tussen Den Haag en Eindhoven nog niet over de HSL reed, was de rituitval in Eindhoven slechts 1,0 procent.”

Bovendien wordt er nu meer geklaagd omdat de IC Brussel sinds april van dit jaar over de HSL rijdt. De reizigers van en naar Breda hebben het vaakst last van vertraging of uitval, want daar wordt op vrijwel alle verbindingen onder de norm gescoord. En niet alleen de punctualiteit is onvoldoende. Rover heeft ook de uitval van de HSL-treinen onder de loep genomen en gemiddeld reed één op de twintig treinen vanaf Breda niet in de maanden januari, februari, maart en mei. Ook in Rotterdam en Amsterdam ligt de uitval beduidend hoger dan het landelijk gemiddeld van 2 procent.

Reactie NS

In een reactie heeft NS laten weten dat dit met name komt door de Traxx-locomotieven, die voorzien zijn van verbeterde software en daarom voor testen en opleiding uit de dienst gehaald moeten worden. Dit gaat ten koste van de reserves, waardoor vertraging en uitval niet voldoende opgevangen kunnen worden. De spoorvervoerder laat verder weten dat er nog een tweede software-update aan zit te komen.

Reacties