Nieuws


Hsl kampt met treinuitval door softwareprobleem Traxx-locomotief

Nederland
Donderdag, 14 juni '18 via Spoor Pro

Infrastructuur
604
Webmaster

Nieuwe beveiligingssoftware die geïnstalleerd is op Traxx-locomotieven heeft er de afgelopen maanden voor gezorgd dat treinen op de hogesnelheidslijn meerdere keren zijn uitgevallen. Deze software is nodig om de locomotieven geschikt te maken voor het hsl-spoor. Deze locomotieven worden vervolgens ingezet voor de treinverbinding tussen Eindhoven en Den Haag Centraal. NS zegt zich bewust te zijn van het probleem. De vervoerder werkt samen met Bombardier om het aantal storingen ‘terug te brengen naar normale waarden’.

Deze nieuwe beveiligingssoftware is geïnstalleerd in Bombardier Traxx-locomotieven die op de HSL-Zuid gaan rijden. Het materieel is zonder de software namelijk niet geschikt voor de hogesnelheidslijn, zegt Boon. Deze extra locomotieven zijn nodig omdat er meer treinen over de hogesnelheidslijn rijden. Ook de intercity tussen Eindhoven en Den Haag Centraal gaat sinds 2017 via dit spoor. In april zijn de internationale Eurostar-treinen en de intercity Brussel aan dit lijstje toegevoegd.

Maar dat gaat veel te gehaast, zegt Henri Janssen van FNV Spoor. “Het kabinet heeft besloten om meer treinen te laten rijden over de hsl en dat moest ook snel gebeuren. NS werd dus door deze politieke beslissing voor het blok gezet. De inzet van ander materieel op de hsl vraagt om diverse mutaties, zoals nieuwe software van Bombardier. Dat gaat te snel,” zegt Janssen.

Praktijkervaring

Er wordt ook niet genoeg tijd besteed aan het opleiden van het personeel, zegt hij. Daardoor weten machinisten niet wat ze moeten doen als er een probleem ontstaat in de locomotief. “Er wordt volgens mij te weinig tijd ingeruimd om machinisten echt goed voor te bereiden. Niet alleen qua theoretische opleiding, maar zeker wat betreft praktijkervaring op de hsl. De hsl wijkt te veel af van het regulier spoor.”

NS International-woordvoerder Ton Boon zegt dat het om een ‘tijdelijke combinatie van factoren’ gaat. “Aanpassingen aan treinen leiden altijd tot een tijdelijke verhoging van het aantal storingen.” Andere factoren zijn incidenten als brandmeldingen en aanrijdingen. Volgens hem zijn de software-problemen van tijdelijke aard. “Het streven van de NS zal zijn om de uitval te verlagen naar tussen de vijf en zeven procent.”

Punctualiteit

De gehele HSL-Zuid kampt al maanden met problemen. Volgens prestatiecijfers van spoorbeheerder ProRail daalt de punctualiteit van het treinverkeer op de hsl al sinds januari. Met punctualiteit bedoelt ProRail dat deze treinen minder dan vijf minuten vertraging hadden. Uitgevallen treinen worden niet meegerekend. In de eerste maand van 2018 was de punctualiteit vrij hoog: 88,5 procent. In mei is de stiptheid van de treinen gedaald naar 81,9 procent. Ter vergelijking: de punctualiteit op het hoofdrailnet (HRN) lag in de maanden januari tot en met mei dit jaar tussen 92 procent en 92,8 procent.

In dezelfde periode zijn ook het aantal meldingen van een ‘defecte trein’ elke maand gestegen. In januari ging het om bijna honderd storingen. In mei waren dat er bijna 170. Dat zijn er bijna zestig meer dan normaal: in 2017 lag het aantal defecte treinen per maand gemiddeld rond 110.

In de afgelopen maanden stond er vaak een defecte trein vast op de hogesnelheidslijn. Tot nu toe heeft er op zes van de veertien dagen in juni een defecte trein op dit spoor gestaan. Het ging in totaal om negen treinen. De kortste storing duurde 7 minuten, de langste maar liefst 3 uur en 23 minuten. Al het treinverkeer tussen Breda en Rotterdam werd hierdoor stilgelegd en honderden reizigers raakten gestrand. Dit zijn alleen de storingen met de melding ‘defecte trein’ op de hogesnelheidslijn tussen Breda en Rotterdam Centraal. Het betreft daarom niet alleen de treinen die van Eindhoven naar Den Haag Centraal rijden, maar ook treinen van Breda naar Amsterdam Centraal.

Kramp

Volgens Janssen kijkt de Tweede Kamer intens mee met de prestaties op de hsl. “Het lijkt alsof iedereen bij NS in de kramp is geschoten. NS is teveel bezig met wat de regering vindt, en vergeet dat op de vloer gewoon vakmensen rondlopen. Die weten wel hoe ze de risico’s van stranding moeten beperken en hoe ze een gestrande trein ook weer snel aan het rijden krijgen. Kortom: de regering moet zich er niet, of veel minder, mee bemoeien.”

Janssen voegt toe dat er meer geld naar de hsl zou moeten gaan om de dienstregeling echt goed te laten lopen. “Helemaal vlekkeloos zal er, zolang er niet stevig op de hsl wordt geïnvesteerd, niet gereden worden. Maar het kan beter dan nu.”

Reacties