Nieuws


België
Dinsdag, 20 februari '18 via VRT NWS

Andere
754
Webmaster

Pano krijgt een unieke blik achter de schermen van het Belgische spoor. Een gigantische en complexe machine die elke dag 850.000 reizigers naar hun bestemming brengt. Hoe wordt deze machine bestuurd?

NMBS en Infrabel willen door centralisering en digitalisering het treinverkeer performanter laten rijden. In theorie klinkt het goed: “Sinds november 2016 zetten we een grote digitale revolutie op poten. We hebben een ultramodern Railway Operations Center vlakbij Brussel-Zuid. Tegen eind 2020 evolueren we naar 11 controlecentra, eind 2004 waren er nog 368 seinhuizen over gans België.” Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel, leidt er Panoreporter Wim Van den Eynde rond.

Maar da’s de theorie. In de praktijk loopt het regelmatig in de soep. De stiptheidscijfers gaan voor het tweede jaar op rij achteruit. “En dan meten ze nog ruim, want bij NMBS is een trein stipt als hij minder dan zes minuten te laat op zijn eindbestemming komt,” aldus Stefan Stynen van reizigersorganisatie TreinTramBus. Pano sprak met treinbegeleiders, bestuurders en spoorwegarbeiders. Enkelen van hen durfden ook een interview geven. Anoniem, weliswaar. Ze vrezen voor hun job. Er heerst namelijk een cultuur van angst en straffen: “Wij mogen totaal niet met de pers praten. Als ze dat te weten komen dan worden wij geviseerd. Het is een beetje een dictatuur bij ons.”

Er wordt niet geluisterd naar de werknemers, nieuwe technologie is alweer verouderd tegen dat ze in gebruik kan worden genomen en het mooie huwelijk tussen Infrabel en NMBS blijkt slechts schone schijn. Dit alles zorgt voor vertraagd treinverkeer, slechte communicatie met de pendelaar, te veel bazen, werknemers die zich niet gewaardeerd voelen en financiële blunders.

Toch koesteren de werknemers de hoop dat CEO Sophie Dutordoir het tij kan keren. Hebben we tegen het einde van het jaar een nieuw spoorbedrijf?

Pano woensdag 21 februari om 21.25 uur

Reacties