Nieuws


Duitsland gaat spoor geschikt maken voor treinen van 740 meter

Duitsland
Vrijdag, 05 januari '18 via Spoor Pro

Infrastructuur
241
Webmaster

Duitsland investeert de komende jaren ruim 400 miljoen euro in het spoornet, om dit voor goederentreinen met een lengte van 740 meter geschikt te maken. Goederentreinen van 740 meter lengte zijn de huidige standaard in de Europese Unie, maar in veel landen zijn emplacementen en inhaalsporen er nog niet op berekend.

Volgens Nieuwsblad Transport heeft non-profit organisatie Allianz pro Schiene dit vernomen van het bondsverkeersministerie. Allianz Pro Schiene is een onafhankelijke organisatie, gericht op railtransport in Duitsland.

Productiviteitsgroei

De nu in Duitsland voorgenomen investeringen worden toegejuicht door vervoerders als DB Cargo, het Zwitserse SBB Cargo en Hamburger Hafenbahn. Topman Roland Bosch van DB Cargo voorziet een ‘duidelijke productiviteitsgroei’ in het spoorgoederenvervoer. De prijs- en kwaliteitsverhouding in vergelijking met het wegvervoer zal er volgens hem op vooruitgaan.

In het vervoer door de Alpenlanden wordt gestreefd naar goederenvervoer met 900 meter lange treinen. Technisch zijn de nieuwe basistunnels in Zwitserland al geschikt voor treinen met een lengte van anderhalve kilometer. In heel Europa moeten sporen in elk geval in 2030 treinen van 740 meter kunnen verwerken.

Reacties