Nieuws


RailGood pleit voor stoppen met ERTMS en lagere gebruikersvergoeding

Nederland
Zondag, 24 september '17 via Spoor Pro

Andere
318
Webmaster

RailGood is een petitie gestart om het kabinet ervan te overtuigen een omslag te maken in het Nederlandse overheidsbeleid voor het spoorgoederenvervoer. Daarin pleit de belangenvereniging onder meer voor het stopzetten van de uitrol van ERTMS en een verlaging van de gebruikersvergoeding van het spoor. Door de extreem hoge kosten in vergelijking met Duitsland loopt Nederland uit de pas, stellen de spoorgoederenvervoerders. 



Het kabinet dient een voorbeeld moeten nemen aan het Duitse Masterplan ‘Schienengüterverkehr’, waarin onder meer staat dat de kosten van het gebruik van het spoor worden gehalveerd, stelt RailGood. De concurrentiepositie van het Nederlandse spoorgoederenvervoer staat daardoor ernstig onder druk. “De invoering van beveiligingssysteem ERTMS en de exponentiële stijging van de kosten voor het gebruik van het spoor leiden tot een verlieslatende exploitatie en daardoor een gebrek aan investeringen en innovatie in de sector.”

Concurrentiepositie

Door een afname van het spoorgoederenvervoer zal ook de bereikbaarheid en de concurrentiepositie van de Nederlandse havens, terminals en industrie zwaar onder druk komen te staan, verwachten zij. “Stimuleren van spoorgoederenvervoer is immers goed voor de leefbaarheid en de economie van Nederland”, aldus de vervoerders.

In de petitie Groen licht voor goederenvervoer per spoor worden een aantal maatregelen bepleit die het spoorgoederenvervoer in Nederland weer concurrerend kunnen maken. Volgens RailGood dient de infraheffing voor het spoor substantieel te worden verlaagd, zodat de gebruikskosten van het spoor “in lijn komen met truck en binnenvaart” zodat er een level playing field ontstaat.

Uitrol ERTMS

Nederland zou volgens de spoorvervoerders moeten stoppen met de uitrol van ERTMS. Er zou meer moeten worden aangestuurd op interoperabiliteit met de buurlanden in plaats van een “lokaal ERTMS-systeem”. 

Verder stelt RailGood voor dat de Nederlandse overheid de spoorvervoerders compenseert voor eisen die de Nederlandse overheid stelt voor spoorinfrastructuur. Ook zou er een compensatie moeten komen voor kosten die voortvloeien uit nationale wet- en regelgeving boven op de Europese wet- en regelgeving.

Bij RailGood zijn LTE, Rotterdam Rail Feeding, Captrain, RTS Rail Transport Service, Lineas, TX Logistik AG, Distri Rail en Smart Logistics Centre Venlo aangesloten.

Reacties