Nieuws
Nederland
Zondag, 24 september '17 via Spoor Pro
Benelux - Fyra
Infrastructuur
289
Webmaster
De directe spoorverbinding tussen Breda en Antwerpen werd geplaagd door diverse tegenslagen. De start van de treindiensten is meerdere malen uitgesteld. In juni van dit jaar werd bekend dat de beveiligingssoftware later beschikbaar zou zijn dan verwacht. Staatssecretaris Dijkma van Infrastructuur en Milieu meldde in een brief aan de Tweede Kamer dat het na oplevering zes maanden zou kosten om de IC Brussel “met voldoende kwaliteit over de HSL-Zuid en Lijn 4 in België te laten rijden”. De IC Brussel blijft in de tussentijd via het reguliere traject rijden.
Directe spoorverbinding
De directe spoorverbinding Breda-Antwerpen maakt onderdeel uit van de IC Brussel, die ook het station van Rotterdam aan doet. De intercity Brussel zal straks twaalf keer per dag starten op Amsterdam Centraal en vier per dag starten op Den Haag Hollands Spoor.
De directe spoordienst Breda-Antwerpen levert een enorme reistijdwinst op. Nu duurt een reis tussen de steden nog 1 uur en 25 minuten. Tegen een duurder tarief kunnen Bredanaren via Rotterdam in één uur naar Antwerpen reizen, met gebruik van de Thalys. Met de nieuwe directe spoorverbinding duurt de reis tussen de steden nog maar 32 minuten.
Snelle treinen
De treindiensten worden in ‘sandwichbedrijf’ uitgevoerd. Dat betekent dat er zowel voor als achter de trein een locomotief geplaatst wordt. De treinen rijden maximaal 160 kilometer per uur. NS gunde in juli vorig jaar een aanbesteding voor de levering van 79 snelle treinen aan Alstom. Deze treinen kunnen 200 kilometer per uur rijden en zullen vanaf 2021 op de hogesnelheidslijn gaan rijden.