Nieuws
Duitsland
Woensdag, 15 maart '17 via Spoor Pro
Infrastructuur
258
Webmaster
Bij de proef in Salzgitter, die vier weken duurde, is de stabiliteit van het energievoorziening- en remsysteem getest. De Coradia iLint is de eerste passagierstrein die aangedreven wordt door een waterstof brandstofcel die elektriciteit produceert voor de aandrijving van de trein. Deze trein is stil en stoot alleen stoom en condenswater uit. Volgens Alstom is de Coradia iLint met name geschikt voor treindiensten op trajecten zonder bovenleiding.
Dynamische tests
De dynamische tests gebeuren in Salzgitter met een snelheid van 80 kilometer per uur. In Velim in Tsjechië gaat de trein met snelheden tot 140 kilometer rijden. Voor de tests in Salzgitter is gebruikgemaakt van een mobiel waterstoftankstation. De waterstof die daarbij is gebruikt is een afvalproduct van een industrieel proces, wat is hergebruikt. Op lange termijn wil Alstom waterstof toepassen die is geproduceerd met windenergie.
Certificeringsinstelling TÜV Süd heeft de veiligheid van de batterij, het tanksysteem, en de brandstofcellen goedgekeurd voor de komende testfases. Alstom onthulde het prototype van de nieuwe waterstoftrein in september vorig jaar voor het eerst tijdens de railvakbeurs InnoTrans.